peNgikut aku YanG taBah..ngeE^_^

Friday, September 9, 2011

::: macam nak maen jual anak jer :::

Nilai Hantaran Kahwin Mengikut Harga Purata Terkini dan Status Pelajaran diSeluruh Semenanjung :-
UPSR, PMR/SRP : RM1,000-RM3,000
SPM : RM3,000-RM8,000
STPM/DIPLOMA : RM8,000-RM12,000
DEGREE : RM12,000-RM15,000
... 2ND DEGREE/MASTER : RM15,000-RM20,000
PHD : RM20,000-RM30,000
 makk aihh...first tyme tgk bende alah nie macam macam aku fikir..macam mak ayah nak jual anak jer..tp kalau dah lelaki tu mampu tak mengape la..
tapi tak tahu la sumber nie betol ke tak..bagi aku tak payah la nk ikot bende nie sangat.. sekadar ikut kemampuan kita ow lelaki itu la kan :)
"Aku terima nikahnya si dia binti si ayah dia dengan mas kahwinnya RM.." Bunyi macam senang? Nah ini erti sebenarnya: "Aku tanggung dosa-dosa si dia dari ibu bapanya, apa saja dosa yang dia buat, dari dedah aurat hingga ke tinggalnya solat, aku tanggung ...dan bukan lagi ibu bapanya tanggung, dan aku tanggung semua dosa bakal anak-anak aku. Kalau gagal, maka aku fasik, dayus & aku rela masuk neraka, aku rela malaikat Zabaniyah melibas aku hingga pecah badanku."

Dari segi kasarnya, nampak simplekan mengungkapkan "Aku terima nikahnya..." walhal dari segi halusnya"Aku tanggung dosa-dosa...". Kalaulah Allah SWT zahirkan kata-kata di atas macam manalah agaknyakan.
 
katahatimysheira : ntah bile la aku nak kawen..HAHA memasak pown kurang pandai..tp otw blaja ngeh3 :) saya blaja masak,awak blaja jadik imam untuk saye dan anak anak kitew nanti eh :) tapi saye xpasti awak maseh sanggup tggu saye kew tak :'( abah kitew macam susah nak lepaskan anak kesayangan dye ney :') smlam pown wan saye marah saye sbb adeq saye ckp sal kawen neyh :'(
untukilyasaya : jangan risau sal bende bende hantaran ney yer ^-^

No comments: